wtorek, 13 sierpnia 2024

Stara Kamienica

     Stara Kamienica, to gmina wiejska w powiecie karkonoskim. Co mnie zainteresowało? Zainteresował mnie Zamek, a właściwie ruiny zamku z połowy XVI w. Do Starej Kamienicy przyjechałam pociągiem. Od Jeleniej Góry dzieli kilkadziesiąt km. Byłam z koleżeństwem. Nie jest to duża wieś, mimo tego trochę „błądziłyśmy”. Brak jakiegokolwiek drogowskazu. Myślę, że uzupełnią ten szczegół. Po kilku minutach doszliśmy do celu. Zamek jest ruiną, nie tak dawno został zabezpieczony i w pewnym stopniu odbudowany. Bujna historia spotykała Zamek na przestrzeni wieków. Zmieniali się właściciele, ulegał pożarom, był przebudowywany. Stacjonowały szwedzkie wojska. Wiele zniszczeń doznał po wojnie 30-letniej. Ostatnim właścicielem by kupiec z Jeleniej Góry, XVIII w. Po jego śmierci wybuchł pożar we wsi, między innymi zniszczeniu uległ zamek, który nie był już odbudowywany. Dopiero rok temu częściowo zabezpieczono pozostałe mury, piwnice, dziedziniec i wieżę, barokowa brama Herkulesa z dawnego zespołu pałacowo-parkowego. Więcej można przeczytać TUTAJ. We wsi jest jeszcze ciekawy kościół lecz chwilo nie dostępny – jest w remoncie. Do powrotu było jeszcze sporo czasu, chcieliśmy wypić gdzieś kawę. Próbowaliśmy zasięgnąć języka w Urzędzie gminy no z rozbrajającym uśmiechem pewien młodzieniec odpowiedział – nie ma kawiarni. Dopiero miła pani w sklepie poinformowała, że na stacji paliw jest taka możliwość. Znaleźliśmy przyjemny skwerek wprawdzie trochę zaniedbany, ale ławki były i można było posiedzieć wypić kawę i porozmawiać. Z wesołymi humorami wróciliśmy do domu. I w pociągu była wesoła kierowniczka pociągu zainteresowała się co my zwiedzaliśmy. Słoneczna pogoda nas wygrzała, było dobrze.













Brama Herkulesa




24 komentarze:

  1. Dzień dobry Olu
    O Starej Kamienicy słyszałam, ale moje karkonoskie ścieżki mnie tam na zaprowadziły. A trochę ich zdeptałam.
    Wszystko jeszcze przede mną.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej, na Dolnym Śląsku jest sporo małych miejscowości, które mają ciekawostki warte zobaczenia.

      Usuń
  2. Przeczytałam artykuł, który polecasz i jak widać, kiedyś był to kiedyś niewielki, lecz mimo to prężny ośrodek. Okolica bardzo ładna, dobrze że zabezpieczono pozostałości zamku, które chyba cudem przetrwały ponad dwieście lat. Serdecznie pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dolny Śląsk ma sporo ciekawostek historycznych. A i przyrodniczo też niejednokrotnie zadziwia.

      Usuń
  3. Stara Kamienica jest chyba na Pogórzu Izerskim, prawda? Parę razy przejeżdżałem w pobliżu, pamiętam ładne widoki, ale samej miejscowości nie miałem okazji poznać. A Ciebie nieustannie pociągają stare budowle, jak czytam :-) Nie wiem, ile jest zamków i pałaców w całych Sudetach, ale wiem, że bardzo, bardzo dużo. Szkoda, że większość z nich to ruiny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tej chwili jak nie mam okazji chodzenia po polnych drogach czy pagórkach nie pisząc już o górach zadowalam się architekturą pałacami czy zamkami. Chociaż i pałace stają się niedostępne, wstęp do każdego z ceną dla mnie zaporową. A poza tym nawet pogoda nie ma dla mnie litości, nie jestem zwolenniczką prażenia się bezlitośnie. Widzisz więc jak to u mnie wygląda to wędrowanie.

      Usuń
    2. Aleksandro, za kilka tygodni, na przełomie września i października, może coś się zmieni i trafi się wyjazd? :-)

      Usuń
  4. Ciekawe miejsce. I chyba nie za bardzo znane w społeczeństwie. Ale dzięki Tobie może się to zmienić. I pięknie. Ja ostatnio przemierzałam podmiejskie łąki, o czym pisałam też u mnie na blogu. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że jeszcze jak dopracują to będzie więcej turystów muszą tylko dbać o otoczenie i same mury. Często tak jest, że coś powstaje, a potem zostaje na pastwę losu.

      Usuń
  5. Urocza nazwa - Stara Kamienica… a tam romantyczne ruiny i smutna historia zamku, który czasy świetności ma dawno za sobą. Szkoda, że u nas tak niszczeją zabytki, a przecież ich odbudowa mogłaby przyciągnąć kolejne pokolenia i być żywą lekcją historii tego miejsca. Super, że nam o nim opowiedziałaś Olu!
    Pozdrawiam serdecznie!
    Anita

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. O tak wiele podobnych obiektów zniszczone były po wojnie, szczególnie na Dolnym Śląsku.. Nieświadomi ludzie niszczyli bo niemieckie, a często wykorzystywane były niewłaściwie.

      Usuń
  6. Piękna nazwa - Stara Kamienica. Chętnie bym tam dotarła bo jak niewątpliwie już wiesz lubię odwiedzać ruiny zamków, pałaców. Dobrze, że o nie zadbano i zamek w Starej Kamienicy zachowany jako tzw. „trwała ruina” udostępniony jest do zwiedzania.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W naszych stronach jest dużo zamków, pałaców, szkoda tylko, że w dużej ilości to już ruiny. Na pałace nie ma chętnych, a jak ktoś kupi to często z różnych powodów nic nie robi i niszczeją.

      Usuń
  7. Kolejne, bardzo ładne i ciekawe miejsce. Widać, że zamek przeżył kawał konkretnej historii, dobrze że zdecydowano zabezpieczyć to, co po nim pozostało.
    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A pewnie, zawsze jest to jakaś ciekawostka i można dowiedzieć się z opisów trochę historii i wyobrazić sobie jak mógł wyglądać ten zamek.

      Usuń
  8. Ciekawe pozostałości dawnego zamku o bogatej historii. Jeżeli Krzysiek jeszcze zawita w nasze strony to go namówię na odwiedzenie tego miejsca. Mówisz, że trochę błądziłyście po Starej Kamienicy a ja znam czeską mapę turystyczną, którą można nawet wgrać na smartfona. Mapa ta posiada wiele opcji i na jej podstawie można zaplanować trasę wędrówki , nawet bez szlaków. Mapa wytyczyła mi wędrówkę od dworca kolejowego do zamku, tutaj Na mapie jest również zaznaczone Centrum Informacji Turystycznej, które mieści się w budynku Biblioteki Publicznej tutaj W budynku powinna się znajdować również kawiarenka biblioteczna, tak wynika z mapy. Ja jestem teraz w domku u córki, która wyjechała na wczasy i nie mogę się zalogować do mojego bloga. Jeżeli wpis będzie zawierał błędy, proszę o wybaczenie.
    Jan Łęcki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Janku, jeżeli tak mogę napisać, to tak na wyrost napisałam z tym pogubieniem się. Tam dwie ulice od stacji. Chcieliśmy trochę ponarzekać jak weszliśmy do Urzędu Gminy. Zobaczyliśmy na ścianie ładnie na drewnie wyryte nazwy poszczególnych działów, a że wyszedł akurat młody pracownik to mu zaproponowaliśmy zrobić drogowskaz w tym stylu. Jak już odbudowane ruiny zamku, a właściwie zabezpieczone to niech do końca będzie ten temat rozwiązany. Tym bardziej, że fajne są tablice z informacjami o zamku. Na mapie można wszystko oznaczyć gorzej w realu. Sam urzędnik stwierdził, że nie ma. Tym niemniej dzięki za informacje o czeskiej mapie turystycznej.

      Usuń
  9. Chyba namówię Krzyśka na odwiedzenie tej miejscowości.
    Mówisz, że błądziliście nieco po miejscowości. Nie wiem czy znasz doskonała czeska mapę turystyczną (w języku polskim) za pomocą której można planować wyprawę nawet bez szlaku. Popatrz https://pl.mapy.cz/turisticka?planovani-trasy&rc=9jOwNxahhL&rs=osm&rs=&ri=1002118332&ri=&mrp=%7B%22c%22%3A131%7D&xc=%5B%5D&rut=1&x=15.5695561&y=50.9149738&z=17
    tutaj
    Na tej mapie w Starej Kamienicy znalazłem Centrum Informacji Turystycznej, które mieści się w budynku Biblioteki Publicznej, gdzie jest również Kawiarnia Biblioteczna. Sprawdź tutaj
    Mapę można również wgrać na komórkę, ona jest aktualizowana co miesiąc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myśmy chciały jak najbardziej skorzystać z Informacji Turystycznej, lecz tylko "obiłyśmy się o zamknięte drzwi. Pewnie w wakacje mają urlop.

      Usuń
  10. Chyba namówię Krzyśka na odwiedzenie Starej Kamienicy.

    OdpowiedzUsuń
  11. Wynajdujecie z koleżankami ciekawe miejsca na wycieczki, macie talent do wyszukiwania fajnych i nie zawsze popularnych destynacji. Widać po Tobie, że ciężko Ci wysiedzieć w domu co uważam za wspaniałą cechę charakteru. Trzeba wykorzystywać każdą okazję, zwłaszcza latem bo jesienią i zimą może być różnie. Jestem pewna, że dobre humory i doborowe towarzystwo, również pani kierowniczki pociągu, wynagrodziły brak kawiarni.
    Pozdrawiam Cię cieplutko i życzę Ci wspaniałej końcówki sierpnia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda mimo trudności wykorzystuję każdą okazję, żeby wybyć z domu i szukać czegoś ciekawego. trochę na zasadzie "jak nie masz tego czego chciałabyś mieć, to ciesz się z tego co możesz mieć'. I tego trzymam się, życie jest piękne i zawsze znajdzie się coś ciekawego.

      Usuń
  12. Dobrze, że nam pokazałaś to ciekawe miejsce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Próbuję zajeżdżać do okolicznych miejscowości gdzie dojeżdża pociąg.

      Usuń