niedziela, 26 listopada 2023

Pierwsze zimowe dni

 

Na­sza zima bia­ła,

Chu­s­tą się odzia­ła,
Idzie, idzie do nas w go­ści,
W srebr­nych bla­skach cała! (M. Konopnicka)

Od dwóch dni mamy w mieście zimę. W prawdzie w górach to już wcześniej zawitała biała zima. Nie mogłam odpuścić temu zjawisku. Zebrałam się i pojechałam do Jagniątkowa. Wchodzę do lasu. Wkoło otacza mnie czysta biel przetykana ciemnymi kolorami pni drzew oraz brązami ostatnich liści. Przeprawiam się przez szumiący potok „Wrzosówki”. Idę dalej, cisza nie spotykam ludzi, szkoda, że i zwierząt nie widać. Zaczyna padać śnieg. Wychodzę na „drogę pod reglami”. Co chwila zatrzymuję się i spoglądam na drzewa w świątecznych białych szatach. Padający śnieg, cisza – jestem szczęśliwa. Dochodzę do rozstajnych dróg. Skąd rozchodzą się dwa szlaki – czarny zwany „Petrowką”, prowadzący aż do granicy z Czechami. A dlaczego zwany „Petrowką”, a no od schroniska po stronie Czech, o tej nazwie. Obecnie jest to nowo wybudowany, stary spłonął w 2011r. Kolejny szlak – żółty prowadzący z Przesieki do Jagniątkowa. Ja przyszłam drogą nieoznakowaną z innej strony Jagniątkowa. Żółtym schodzę do przystanku. Nie był to zbyt długi spacer. Nadrobiłam to drugiego dnia, tzn. dzisiaj ale już tylko po cieplickiej ścieżce spacerowej.

Z lodu ber­ło trzy­ma,
Tchu, ni gło­su nie­ma,
Idzie, idzie, smut­na, ci­cha,
Ta kró­lo­wa zima! (M. Konopnicka)







































30 komentarzy:

  1. Przecudne zdjęcia, zwłaszcza te z niebieskim, rozpogodzonym niebem. W tym roku zima zaskoczyła chyba niemal wszystkich, nie tylko drogowców. Wyobrażam sobie jaki miałaś cudny spacer, jak przyjemnie chrupał śnieg pod butami. Dla takich chwil warto wyjść z domu nawet w niepogodę.
    Dobrego tygodnia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, Tak w lesie było przepięknie, ośnieżone drzewa tworzyły baśniowy klimat. Na ścieżce trochę za mocny hulał wiatr.

      Usuń
  2. Pierwszy śnieg jak pierwszy kwiatek na wiosnę - cieszy i zachwyca. Ładna jest Twoja zima, od razu bardzo zimowa ;)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to może trochę egoistyczne z mojej strony, ja cieszę się taką śnieżną zimą, jednak ludzie pracujący nie bardzo cieszą się tym faktem.

      Usuń
  3. Sporo śniegu u Ciebie Olu. Krajobrazy rzeczywiście baśniowe, biel fajnie gra z resztkami pożółkłych liści na tle błękitu nieba. Piękny spacer.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jagniątków to już przedgórze tam śniegu zawsze jest sporo.

      Usuń
  4. Tak, pierwszy śnieg i te odmienione cudownie białe krajobrazy zawsze zachwycają. Bo to przecież jak jakaś magia. Taki cud, który mozemy co roku oglądać i podziwiać.
    Piękny spacer, Olu. A w drugiej jego części słonko Ci sprzyjało pokazujac dużo błękitu nieba.
    Pozdrawiam Cię serdecznie!:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię takie klimaty zapominam, że zima jest dla wielu ludzi bardzo uciążliwa.

      Usuń
  5. Piękne zimowe zdjęcia.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
  6. Świat spowity białą pierzynką wygląda niezwykle uroczo :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Ten pierwszy śnieg niesie ze sobą dziecięcą radość.

    OdpowiedzUsuń
  8. Zawsze lubiłam zimę, zwłaszcza taką białą, puchową. A już widok leśnej drogi z obsypanym śniegiem szpanerem drzew- cudo. I oczywiście też współczuję tym, którzy muszą wstawać po ciemku, skrobać szyby samochodów, zmieniać opony na zimowe, martwić się o oblodzone ulice (sama mocno uważam, aby się nie wywalić), ale to są przepiękne widoki, kiedy świat jest biały i czysty, wydaje się wówczas lepszy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pięknie. Masz rację, taki ośnieżony widok sprawia jakiś wewnętrzny spokój. Wkoło nie ma lepszych gorszych wszystko jest równo przysypane białym puchem.

      Usuń
  9. Nie lubię zimy ze względu na zimno. Jednak uwielbiam oglądać zimowe zdjęcia. U mnie od trzech dni też jest biało i robi się coraz bardziej mroźno. W tej chwili jest już - 9 st.C. Przypuszczam, że do rana będzie jeszcze zimniej. Oleńko, przecudne są Twoje zdjęcia.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. No tak już wczoraj poczułam mróz, na szczęście świeciło słońce i to rekompensowało szczypanie w nos i marznące palce trzymające aparat.

      Usuń
  10. Nastrojowe wiersze wybrałaś do nastrojowych chwil w zimowym lesie. Faktycznie, padający śnieg, zwłaszcza gdy nie ma wiatru, jest i piękny i magiczny. Oglądasz czasami płatki śniegowe? Widziałaś dwa jednakowe?
    Mapa z zaznaczonym szlakiem jest bardzo przydatna, pozwala lepiej wyobrazić sobie trasę.
    Zauważyłaś, jak na białym szlaku zwracają uwagę dęby, buki i brzozy trzymające resztki kolorowych liści? Bez śniegu mniej są widoczne i wydają się bardziej pospolite.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Na młodych bukach obserwuję brązowe liście do wiosny. Tak to prawda z tymi płatkami. Kiedyś w dalekiej młodości obserwowała zmrożone obrazy na szybach okiennych i teraz każdy obraz był inny.

      Usuń
  11. Zapomniałem się podpisać.
    Krzysztof Gdula

    OdpowiedzUsuń
  12. Witaj początkiem grudnia Olu
    Zatęskniłam za zimą w górach. A kiedyś jeździłam w Karkonosze regularnie co roku... Dziękuję za przypomnienie tych lat...
    Życzę pozytywnego nastawienia pomimo zimy za oknem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ismeno. Trzeba cieszyć się urokami zimy, chociaż nie wszystkim jest łatwo w tym okresie. Rozciapane błoto śniegowe po użyciu soli czy mróz powyżej 10 nie jest miły.

      Usuń
  13. Piękna zima w górach i piękna okolica. Byłam kiedyś w Cieplicach i Świeradowie, bardzo chciałabym tam wrócić, może nie zimą, ale raczej jesienią... Zdjęcia i wiersze bardzo nastrojowe, z przyjemnością się ogląda i czyta zwłaszcza z kotem na kolanach w ciepłym domku przy herbacie. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak wieczorowa porą z herbatką i mruczącym przyjacielem na kolanach to duża przyjemność.

      Usuń
  14. Olu, ta przepiękna, śnieżna aura otuliła puszystą bielą już chyba cały kraj! Cieszę się ogromnie, bo tak pięknie, iście zimowo powitał nas grudzień! Niestety nie mam w okolicy tak wspaniałych terenów spacerowych, dlatego z przyjemnością obejrzałam Twoją relację!
    Pozdrawiam najcieplej!
    Anita

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, że nie masz lasu obok, tam zimą jest bajecznie. Cieszę się, że mogłam sprawić przyjemność swoimi zdjęciami.

      Usuń
  15. Wczoraj napisałam komentarz, ale chyba się gdzieś zgubił. Byłam raz w zimie w Twoich stronach, było pięknie, marzę o powrocie jesienią jeśli odzyskam zdrowie co pewnie jeszcze troche potrwa, ale jest nadzieja. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Komentarz jest, tylko tak jakoś dzieje się, że czasami komputer chce potwierdzenia, że nie otrzymałam spamu.

      Usuń
    2. A przede wszystkim życzę szybkiego powrotu do zdrowia.

      Usuń